ANALISIS PERCEIVED USABILITY SEBAGAI FAKTOR YANG MEMOTIVASI PENGGUNA UNTUK TERUS MENGGUNAKAN MOBILE PAYMENT: POST ADOPTION MODEL DAN SEM-PLS

  • Gabriella Lante Universitas Negeri Papua
  • Rully N Wurarah universitas Papua
  • Dedy I Inan universitas Papua

Abstract

Mobile Payment (m-payment) is a non-cash payment system acclaimed for its ease, practicality, and smartphone accessibility from any location and at any time. M-payment encompasses various transaction functions beyond mere payment, extending to diverse transactional activities. This research aims to elucidate the influence of perceived usability factors, namely perceived usefulness, perceived ease of use, and perceived enjoyment, on user motivation to persistently utilize m-payment in West Papua Province. The theoretical framework of the Expectation-Confirmation Model serves as the lens for this investigative process. Two control variables, age, and gender, are employed to scrutinize the detailed impact of these factors across distinct user groups using Partial Least Square-Structural Equation Modeling (SEM-PLS). Out of 250 valid m-payment user respondents obtained through an online questionnaire via Google Forms, the results reveal that perceived usability significantly impacts motivating users to continue employing m-payment as a non-cash payment method. The research model yields R2 values of 0.735 and 0.560 for satisfaction and continuance usage, respectively, indicating substantial and moderate predictive strength. Furthermore, this research informs that control variables, age, and gender, offer nuanced insights into the influence of perceived usability factors within these specific user groups. Detailed discussions and conclusions are elaborated in this research.

References

Ahsyar, T. K., Husna, & Syaifullah. (2019). Evaluasi Usability Sistem Informasi Akademik SIAM Menggunakan Metode Heuristic Evaluation. Seminar Nasional Teknologi Informasi, Komunikasi Dan Industri (SNTIKI), November, 163–170.
Alawiyah, S., & Indonesia, B. (2020). Manajemen Stress Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Era Disrupsi. Jurnal Kependidikan Islam Volume, 10(2), 211–221.
Anatasya, D., & Novita. (2019). Pengaruh Penerapan Governance, Risk and Compliance (GRC) Terhadap Kinerja Perusahaan. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Finansial Indonesia, 3(1), 1–16.
Asyiam, E. P. N. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Keberlanjutan Penggunaan Sistem Informasi Manajemen Eden Farm (simef) Dalam Kegiatan Operasional.
Bagaskara, B., Yohana, C., & Fidyallah, N. F. (2021). International Journal of Current Economics & Business Ventures International Journal of Current Economics & Business Ventures. International Journal of Current Economics & Business Ventures, 1(2), 1–12.
Banjari, F. Al. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Digital Platform Travel (Traveloka, Tiket.com, Pegipegi) Berbasis Mobile Dengan Menggunakan Extended Expectation-Confirmation Model (ECM).
Bhattacherjee, A. (2011). Understanding Information Systems Continuance : An Expectation-Confirmation Model. Management Information Systems Research Center, University of Minnesota, 25(3), 351–370.
Candana, D. M., Putra, R. B., & Wijaya, R. A. (2020). Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Disiplin Kerja Sebagai Variabel Intervening Pada PT Batang Hari Barisan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(1), 47–60. https://doi.org/10.31933/JEMSI
Damanik, R. Y. (2022). Analisis Continuance Use Intention Platform Perdagangan Cryptocurrency di Indonesia Menggunakan Expectation-Confirmation Model (Studi Kasus : PT. Pintu Kemana Saja).
Fatikah, D. (2023). Integrasi TAM dan ECM Dalam Menjelaskan Continuance Intention Menggunakan SIMDA di Satuan Kerja Pemerintah Daerah Kabupaten Sragen.
Furadantin, N. R. (2018). Analisis Data Menggunakan Aplikasi Smartpls v.3.2.7 2018. Jurnal Manajemen, 1(1), 1–8.
Hasanah, U. (2020). Analisis Continuance Use Intention Pada Situs Jejaring Sosial Instagram Dengan Menggunakan Expectation Confirmation Model (ECM).
Hermawan, V. K., & Paramita, E. L. (2021). Jurnal Bisnis dan Manajemen Faktor Yang Mempengaruhi Keberlanjutan Minat Pengguna Dalam Menggunakan Aplikasi mHealth Melalui Variabel Satisfaction. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 8(1), 150–167.
Houston, D. D. (2019). Adopsi Penerimaan Digital Payment Pada Kalangan Milenial. Medium, 7(2), 55–67.
Hutama, I. T. (2020). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Kembali Aplikasi Mobile Kai Access Dengan Menggunakan Extended Expectation Confirmation Model.
Mahfud Sholihin, D. R. (2021). Analisis SEM-PLS dengan WarpPLS 7.0 untuk Hubungan Nonlinier dalam Penelitian Sosial dan Bisnis. Penerbit Andi.
Maria, S., Darma, D. C., Amalia, S., Hakim, Y. P., & Pusriadi, T. (2020). Readiness To Face Industry 4 . 0. International Journal Of Scientific & Technology Research, 8(9), 2363–2368.
Palullungan, D. (2022). Pemodelan Continuance Intention Dalam Kasus Penggunaan Dompet Digital Di Kalangan Mahasiswa. Jurnal of Industrial Engineering and Management Systems, 15(2), 111–119.
Salsabila, A., & Widarmanti, T. (2023). Pengaruh Customer Expectation, Perceived Enjoyment, Perceived Ease Of Use Dan Satisfaction Terhadap Online Repurchase Intention Produk Secondhand Di Tiktok. JIMEA | Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 7(2), 1353–1371.
Setiawan, & Mauluddi, H. A. (2019). Perilaku Konsumen dalam Membeli Produk Halal di Kota Bandung. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis Islam, 5(2), 232–246. https://doi.org/10.24952/tijaroh.v5i2.1849
Sriningsih, M., Hatidja, D., & Prang, J. D. (2018). Penanganan Multikolinearitas Dengan Menggunakan Analisis Regresi Komponen Utama Pada Kasus Impor Beras di Provinsi Sulut. Jurnal Ilmiah Sains, 18(1), 18–24.
Sudarti, N. T., Sofitra, M., & Wijayanto, D. (2022). Faktor Minat Penggunaan Teknologi Listrik Prabayar ULP Kota Pontianak Dengan Model UTAUT2. Integrate: Industrial Engineering and Management System, 6(1), 8–17.
Sudiantini, D., & Saputra, F. (2022). The Influence of Leadership Style : Job Satisfaction , Employee Loyalty and Commitment at PT Lensa Potret Mandiri Pengaruh Gaya Kepemimpinan : Kepuasan Kerja , Loyalitas Pegawai dan Komitmen di PT Lensa Potret Mandiri. 1(3), 467–478.
Sudibjo, N., & Sutarji, T. (2020). The Roles Of Job Satisfaction, Well-Being, and Emotional Intelligence in Enhancing The Teachers’ Em- ployee Engagements. 10(11), 2477–2482. https://doi.org/10.5267/j.msl.2020.4.002
Utami, M. P., & Wulandari, B. T. (2021). Yuridis Analisa Quick Response Code Sebagai Sistem Pembayaran Ditinjau Dari Peraturan Bank Indonesia Nomor 18/40/PBI/2016 Tentang Penyelenggaraan Pemrosesan Transaksi Pembayaran. Selisik, 7(1), 64–81.
Wardani, D. (2021). Faktor-Faktor Pengaruh Penggunaan Mobile Banking (Studi Kasus Pada Nasabah bank Pemerintah). Jurnal Sistem Informasi Bisnis (JUNSIBI), 2(1), 15–32.
Wijayanti, R. R., Ardiarisca, O., & Putra, R. (2021). Evaluasi Kepuasan Pengguna M-Payment sebagai Alat Pembayaran Online di Indonesia. Journal of Applied Accounting and Taxation Vol., 6(1), 11–22.
Ahsyar, T. K., Husna, & Syaifullah. (2019). Evaluasi Usability Sistem Informasi Akademik SIAM Menggunakan Metode Heuristic Evaluation. Seminar Nasional Teknologi Informasi, Komunikasi Dan Industri (SNTIKI), November, 163–170.
Alawiyah, S., & Indonesia, B. (2020). Manajemen Stress Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Era Disrupsi. Jurnal Kependidikan Islam Volume, 10(2), 211–221.
Anatasya, D., & Novita. (2019). Pengaruh Penerapan Governance, Risk and Compliance (GRC) Terhadap Kinerja Perusahaan. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Finansial Indonesia, 3(1), 1–16.
Asyiam, E. P. N. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Keberlanjutan Penggunaan Sistem Informasi Manajemen Eden Farm (simef) Dalam Kegiatan Operasional.
Bagaskara, B., Yohana, C., & Fidyallah, N. F. (2021). International Journal of Current Economics & Business Ventures International Journal of Current Economics & Business Ventures. International Journal of Current Economics & Business Ventures, 1(2), 1–12.
Banjari, F. Al. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Digital Platform Travel (Traveloka, Tiket.com, Pegipegi) Berbasis Mobile Dengan Menggunakan Extended Expectation-Confirmation Model (ECM).
Bhattacherjee, A. (2011). Understanding Information Systems Continuance : An Expectation-Confirmation Model. Management Information Systems Research Center, University of Minnesota, 25(3), 351–370.
Candana, D. M., Putra, R. B., & Wijaya, R. A. (2020). Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Disiplin Kerja Sebagai Variabel Intervening Pada PT Batang Hari Barisan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(1), 47–60. https://doi.org/10.31933/JEMSI
Damanik, R. Y. (2022). Analisis Continuance Use Intention Platform Perdagangan Cryptocurrency di Indonesia Menggunakan Expectation-Confirmation Model (Studi Kasus : PT. Pintu Kemana Saja).
Fatikah, D. (2023). Integrasi TAM dan ECM Dalam Menjelaskan Continuance Intention Menggunakan SIMDA di Satuan Kerja Pemerintah Daerah Kabupaten Sragen.
Furadantin, N. R. (2018). Analisis Data Menggunakan Aplikasi Smartpls v.3.2.7 2018. Jurnal Manajemen, 1(1), 1–8.
Hasanah, U. (2020). Analisis Continuance Use Intention Pada Situs Jejaring Sosial Instagram Dengan Menggunakan Expectation Confirmation Model (ECM).
Hermawan, V. K., & Paramita, E. L. (2021). Jurnal Bisnis dan Manajemen Faktor Yang Mempengaruhi Keberlanjutan Minat Pengguna Dalam Menggunakan Aplikasi mHealth Melalui Variabel Satisfaction. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 8(1), 150–167.
Houston, D. D. (2019). Adopsi Penerimaan Digital Payment Pada Kalangan Milenial. Medium, 7(2), 55–67.
Hutama, I. T. (2020). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Kembali Aplikasi Mobile Kai Access Dengan Menggunakan Extended Expectation Confirmation Model.
Mahfud Sholihin, D. R. (2021). Analisis SEM-PLS dengan WarpPLS 7.0 untuk Hubungan Nonlinier dalam Penelitian Sosial dan Bisnis. Penerbit Andi.
Maria, S., Darma, D. C., Amalia, S., Hakim, Y. P., & Pusriadi, T. (2020). Readiness To Face Industry 4 . 0. International Journal Of Scientific & Technology Research, 8(9), 2363–2368.
Palullungan, D. (2022). Pemodelan Continuance Intention Dalam Kasus Penggunaan Dompet Digital Di Kalangan Mahasiswa. Jurnal of Industrial Engineering and Management Systems, 15(2), 111–119.
Salsabila, A., & Widarmanti, T. (2023). Pengaruh Customer Expectation, Perceived Enjoyment, Perceived Ease Of Use Dan Satisfaction Terhadap Online Repurchase Intention Produk Secondhand Di Tiktok. JIMEA | Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 7(2), 1353–1371.
Setiawan, & Mauluddi, H. A. (2019). Perilaku Konsumen dalam Membeli Produk Halal di Kota Bandung. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis Islam, 5(2), 232–246. https://doi.org/10.24952/tijaroh.v5i2.1849
Sriningsih, M., Hatidja, D., & Prang, J. D. (2018). Penanganan Multikolinearitas Dengan Menggunakan Analisis Regresi Komponen Utama Pada Kasus Impor Beras di Provinsi Sulut. Jurnal Ilmiah Sains, 18(1), 18–24.
Sudarti, N. T., Sofitra, M., & Wijayanto, D. (2022). Faktor Minat Penggunaan Teknologi Listrik Prabayar ULP Kota Pontianak Dengan Model UTAUT2. Integrate: Industrial Engineering and Management System, 6(1), 8–17.
Sudiantini, D., & Saputra, F. (2022). The Influence of Leadership Style : Job Satisfaction , Employee Loyalty and Commitment at PT Lensa Potret Mandiri Pengaruh Gaya Kepemimpinan : Kepuasan Kerja , Loyalitas Pegawai dan Komitmen di PT Lensa Potret Mandiri. 1(3), 467–478.
Sudibjo, N., & Sutarji, T. (2020). The Roles Of Job Satisfaction, Well-Being, and Emotional Intelligence in Enhancing The Teachers’ Em- ployee Engagements. 10(11), 2477–2482. https://doi.org/10.5267/j.msl.2020.4.002
Utami, M. P., & Wulandari, B. T. (2021). Yuridis Analisa Quick Response Code Sebagai Sistem Pembayaran Ditinjau Dari Peraturan Bank Indonesia Nomor 18/40/PBI/2016 Tentang Penyelenggaraan Pemrosesan Transaksi Pembayaran. Selisik, 7(1), 64–81.
Wardani, D. (2021). Faktor-Faktor Pengaruh Penggunaan Mobile Banking (Studi Kasus Pada Nasabah bank Pemerintah). Jurnal Sistem Informasi Bisnis (JUNSIBI), 2(1), 15–32.
Wijayanti, R. R., Ardiarisca, O., & Putra, R. (2021). Evaluasi Kepuasan Pengguna M-Payment sebagai Alat Pembayaran Online di Indonesia. Journal of Applied Accounting and Taxation Vol., 6(1), 11–22.
Statistik Abstract view : 169 times
Statistik PDF Views : 77 times
Published
2024-05-31
How to Cite
LANTE, Gabriella; WURARAH, Rully N; INAN, Dedy I. ANALISIS PERCEIVED USABILITY SEBAGAI FAKTOR YANG MEMOTIVASI PENGGUNA UNTUK TERUS MENGGUNAKAN MOBILE PAYMENT: POST ADOPTION MODEL DAN SEM-PLS. Cakrawala Management Business Journal, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 15-31, may 2024. ISSN 2623-0887. Available at: <https://journal.feb.unipa.ac.id/index.php/cmbj/article/view/333>. Date accessed: 11 oct. 2024. doi: https://doi.org/10.30862/cm-bj.v7i1.333.